Enkelt knep för att få bättre koll (och förståelse) för ditt mående ❥

Hej fredag! Hoppas ni har en bra dag! Jag orkade inte gå till gymmet i morse när klockan ringde så jag körde yoga, lite träning och meditation här hemma i stället. Och har senaste timmen haft besök av en kompis som jag både babblat och mediterat med, så mysigt! Men nu tänkte jag dela med mig av en ny rutin jag har. Nämligen att skriva känslodagbok för att få bättre koll på mitt mående.

Är det någon mer än jag som i bland undrar om man är ett känslomässigt vrak? Om man verkligen fungerar som man ska…? Och som kan byta mående totalt från en dag till en annan eller till och med på SAMMA DAG?! I så fall tycker jag du ska läsa det här inlägget ❥

Jag har nämligen sen jag var på mitt nyårsretreat skrivit i min känslodagbok varje kväll. Alltså en bok där jag skriver ner vilket mood jag varit i under dagen, vilka känslor jag haft. Och min tanke med detta är att få bättre koll på mitt mående. Finns det liknande mående-spår månad efter månad? Och vad kan jag i så fall lära mig utifrån det?

Jag hittade den här boken på Urban Outfitters för något halvår sen och har mest haft den liggandes. När jag och Vanja var i Frankrike hade jag ju jordens PMS en dag och mådde så otroligt dåligt (Läs det inlägget här!) och efter det tänkte jag börja skriva känslodagbok men kom aldrig igång. Men när jag var på mitt nyårsretreat träffade jag en magisk tjej som jag blev SÅ inspirerad av. Hon berättade för mig att hon varje kväll skrev ner lite snabbt vilka känslor hon haft under dagen för att få koll på sin cykel. Hon gjorde det utifrån att få reda på sin måncykel. För enligt en gammal teori förändras vi kvinnor i takt med månen var 2,5 dag. Och när hon berättade det för mig var det SÅ SPOT ON! Hon frågade om jag i ett par dagar kunde känna mig som värsta visionären, sen om mitt mående kunde vända på en dag och jag kände mig mer inåtvänd, sen om jag kunde vara superglad i ett par dagar av ingen anledning. Och mitt svar var Ja, Ja, JA!

Men oavsett om man vill se det som en måncykel eller inte så tycker jag vi kan kalla det för ”måendecykel” och att du skriver ner dina känslor för att se om din måendecykel är återkommande. Tex att du efter ett par månader kanske ser mönster om att du i början av månaden är den här visionären och att mitten av månaden känner du dig kanske mer inåt eller nere. Vad kan man lära sig av det då? JO MEN MASSOR JU! Jag har ju som sagt precis börjat men jag känner att OM jag ser ett mönster kan jag ju börja planera utifrån det. Bok in massa roliga idémöten i början av månaden och ta vara på mitt visionärsmående och sen ta det lugnare i mitten av månaden och ta hand om mig själv. Jag tror att man kan förbättra sitt mående genom det så jag är så taggad på att komma igång! Och såklart ska jag dela hur det går med er 🙂

Som sagt så tror jag att oavsett om det handlar om måncykel, menscykel eller måendecykel så är det bra att vara medveten om hur man mår. Det har gjort ALL skillnad för mig. Förut levde jag bara på, mådde dåligt ibland, asbra i bland och vidrigt i bland men reflekterade inte över det, visste inte varför utan jag kände mig bara mest som ett känslomässigt vrak. Med den här enkla metoden tror jag vi kan få bättre koll på vårt mående och ta hand om oss själva i alla våra måenden.

Så om du också vill bli medveten om ditt mående tycker jag du ska ta fram en bok och börja fylla i den på kvällen med vilka känslor du haft under dagen ❥ Det tar verkligen bara typ 30 sekunder eller mer om man vill det såklart. Men jag skriver verkligen bara ner några ord om dagen.

Såhär har min känslodagbok sett ut den här veckan:

Måndag: På dagen: Tålmodig, glad, positiv På kvällen: irriterad, lättstött.

Tisdag: Irriterad, stängd, stunder av positivitet och kärlek, trött, rastlös

Onsdag: SKITDAG! ALLT GICK FEL!

Torsdag: Glad, positiv, omtänksam, kärleksfull.

Hehe, ja mitt mående kan också pendla en hel del.. Och den här veckan har varit lite extra svajig för att jag har sovit fööör lite senaste tiden som jag bloggade om igår. Och det blir SÅ svart på vitt när jag ser på min känslodagbok. Jag behöver äta och sova för att ge mig själv bra förutsättningar för att må så bra som möjligt! Helt klart min prio just nu! Så genom att skriva kan vi också ta action på det vi behöver göra för att må så bra vi kan. Men också ha en förståelse för att vi kanske ett par dagar på månden har ett sämre mående, allt kanske känns fel eller så känner man sig nere och då kan vi lära oss att INTE ta action de dagarna utan bara vara i det och känna ett lugnt att det kommer att gå över. Förstår ni skillnaden?

Vad säger ni? Är ni taggade på att testa? Någon som redan gör det? Dela gärna ❥ LOVE J!

Kommentarer

  1. Johanna

    Wow!! Detta är dst bästa jag har läst och jag ska direkt börja skriva en mående bok. Min man har alltid stabilt humör och det är aldrig upp eller ner. Han är alltid jätte glad eller ”bara” normal typ. Han blir väldigt sällan arg, ledsen, känslig osv osv så ibland tror han tex att det är nått fel på mig för jag kanske blir lättirriterad när hans mamma är på mig o tjatar o ej kan ”känna av läget” när jag har vår dotter på 1,5 år i famnen som är hungrig eller vill sova trött skriker.
    Alla hade blitt irriterade då men han fattar inte det.

  2. Maria

    Men ÅH! Så bra, har lidit länge av depression som jag förvisso jobbar med men känner verkligen igen mig i svängningarna i humöret. Ska köpa en boka och skriva ner mitt mående och verkligen anpassa mig lite mer efter det. Har haft eget företag nu i 1,5 år så det är lätt att bara köra på. Tack för tipset, du är bäst!
    Kram

  3. Nicole

    Kan tipsa om en bok som heter ”Min dag på 3 minuter” som jag fick av en kompis. Det är en annorlunda typ av dagbok där man kortfattat sammanfattar sin dag utifrån enkätliknande frågor på en sida. Varje dag svarar man på fyra frågor som är samma för varje dag: Tre saker jag är tacksam för, Tre saker att se fram emot, Dagens tre minnesvärda händelser och Dagens goda gärning. Sedan kommer en fråga som är unik för varje dag, en funderar-fråga samt reflektioner. Det har tyvärr aldrig känts så naturligt för mig att skriva dagbok men den här boken har hjälpt mig på traven och den både peppar, ger utmaningar och får mig att se fram emot morgondagen. Att ge sig själv tid och möjlighet för en stunds djupare reflektion, genom att fundera och skriva ner sina tankar ger man sig själv en möjlighet att varva ner. Livets skiftande nyanser blir så mycket tydligare då. Tack för en fin blogg!

      1. Johanna

        Den måste jag köpa för jag har problem med stress, inser inte mina begränsningar och kör in i väggen lite då o då utan jag känt nån förvarning innan. Ställer även för höga krav på mig själv.
        Funderar också över varför det är så många fler antal kvinnor som ”går in i väggen” stressar för mycket. Jämfört med killar / män.

  4. Ebba Skoog

    Alltså wow! Behövde verkligen det här inlägget, tack Josefine! Det kändes som så mycket bara föll på plats, speciellt när jag läste om teorin/forskningen om att kvinnors humör skiftar var 2,5 dag (om jag minns rätt). Så himla bra ide också med känslodagboken, ska börja direkt:D

  5. Kikan

    Jag såg en liten film för några månader sedan som visualiserade hur vi kvinnor bör träna kopplat till vår menscykel. Hela den filmen blev en sådan jäkla ögonöppnare för mig för jag insåg att SÅ mycket hänger ihop med just menscykeln och hormoner i kroppen. Jag vet inte om det beror på att jag börjar närma mig 40 eller att jag inte äter p-piller längre men numera kan jag känna i kroppen var i min cykel jag är. Jag kan därför ha koll på när och varför mina toppar och dalar kommer och vara mer förberedd. Att skriva upp hur du mår tror jag är toppen. Och jag kan nästan sätta pengar på att du kommer att se ett mönster. Kram fina du!

  6. Jeanette

    Jag försökte skriva några rader om min dag och vad jag varit tacksam för den dagen i min planner, men klarade 2 veckor och sen hade jag svart att hålla igång den rutinen :-/

    1. josefindahlberg
      josefindahlberg

      Jaaa, det är ju det som är trixet. Att ha diciplin är ju helt klart nyckeln. Men jag drar att detta är lättare att hålla i för man behöver bara skriver ner några ord om vilka känslor man haft under dagen. Man behöver knappt tänka. Och det kan vetkligenta 30 sek om man vill 🙂 Testa om du är sugen. You Can Do It! Kram

  7. Evelina

    Alltså åh vad jag känner igen mig i det här berg-o-dal humöret så undrar man vad det är för fel på en.
    Ska prova detta!!! Tack för tips och för bra blogg ❣️

×

Josefin Dahlberg

Hej sunshine!

Glittra till din mejlinkorg – Signa upp dig på mitt nyhetsbrev!