Det förekommer cookies på josefindahlberg.se. Genom att fortsätta läsa på josefindahlberg.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

19:31 | maj 21, 2019

Min 6 bästa tips för att Feel Good just nu★

Hej bästa ni, just nu är jag inne i värsta Feel Good perioden. Jag mår bra i sinnet och i kroppen och det beror mycket på att jag gjort vissa förändringar senaste tiden. Små saker i vardagen som gjort stor skillnad för mitt mående, och de ska jag dela med er.

★ SOVA! Jag har börjat sova mer vilket såklart inte är en nyhet att man mår bra av men för mig är det nytt att sova rätt mycket. När jag var yngre sov jag till kl 12 om ingen väckte mig men senaste typ fem åren har jag sovit mindre och mindre. Det började med att jag jobbade som en galning för Modette i tre år och inte tog mig tiden att sova och det satte sina spår. Idag har jag svårt att sova länge och vaknar ofta tidigt men eftersom jag blivit bättre på att lägga mig tidigare är det ju helt okej. Istället för att lägga mig kl 01 (som jag ALLTID gjorde förut) är jag oftast i säng mellan 23-23.30 och går upp vid 7. En perfekt natt för mig men vet ju att alla behöver olika mycket sömn. Men att hitta sina sömntimmar är helt klart en stor del av att må bra!

★ Stressen… Året började väldigt stressfritt, under januari, februari och mars hade jag ett bra och ett rätt lugnt flow ( i alla fall i mina mått mätta) men sen vi lanserade Oh la moon (slutet av mars) har det varit galet fullt upp och stressen kom tillbaka. Daglig stress är ju typ det värsta för ens mående och jag märker så stor skillnad bode innan stressmånaderna innan jag åkte och nu här i LA hur mycket bättre jag mår utan att vara konstant stressad. Ingen nyhet heller såklart men jag vet att det kan vara lätt att fastna i att ”ha mycket att göra” och bara stressa på så vill påminna er och mig själv om att ta en stund om dagen för att stanna upp, andas och släppa alla prestationer och krav och bara vara för en stund. Det gör så stor skillnad! Senaste tiden har jag hittat tillbaka till ”Min stund”-rutin (som innehåller att andas, meditera och skriva) och det gör underverk för mitt mående!

★ Skriva! Jag avsluta och börjar nästan varje dag med att skriva i mitt block. På kvällen skriver jag vad jag är tacksam över och på morgonen sätter jag min intention för dagen, skriver ner hur jag vill känna och vilka mål jag har med dagen.Om ni vill göra en enkelt övning för ert psykiska mående är detta övningen ni ska testa! För mig ger den sånt skifte. Jag landar i min tacksamhet innan jag ska sova och sätter tonen för dagen på morgonen. Du kan såklart välja att bara skriva på morgon eller kvällen, hitta ditt sätt men se till att ha ett block och penna vid sängen för att gör det enkelt för dig och när du väl börjat kommer du att vilja fortsätta. Det ger så mycket även fast det känns som en sån enkelt grej. Testa!

★ MATEN! Jag har nog aldrig i hela mitt liv ätit så ”bra” som jag gjort senaste tiden. Jag har varit en godisråtta hela mitt liv och åt i många år godis till middag varje dag… Därför jag återigen ska borra FYRA hål när jag kommer hem. Det är lixom inte en överdrift hur mycket socker jag ätit eller läsk jag druckit sen jag slutade dricka alkohol, de första 5-6 åren i min nykterhet drack och åt jag SÅ mycket socker. Och som vi alla vet är det ju inte direkt en boost för ditt välmående. Jag har varit galet sockerberoende och försökt ha ”godisförbud” mm men aldrig lyckats. Men när jag släppte dessa förbud och istället fokuserade på att faktiskt få i mig näring ville jag helt plötsligt inte ha massa godis. Jag blev helt chockad och kan fortfarande inte förstå att jag typ köpt tre godispåsar det senaste året.. Förut tänkte jag ALDRIG på att jag borde få i mig vitaminer, protein eller näring utan jag åt bara det jag var sugen på vilket var typ godis, pizza och hämtmat. Men de senaste åren och framförallt senaste tiden har jag mer och mer brytt mig av vad jag stoppar i magen för jag började bli trött, må sämre, orka mindre.. Ja det är ingen nyhet heller men fy fan vilken skillnad det gör. Jag har inga förbud men jag äter det jag mår bra av och i bland äter jag bara det jag är sugen på som i går när jag åt nästa två chipspåsar själv hehe.. Men ja ni fattar, inga måsten eller förbud men mitt nya grundtänk jag har i vardagen är ”vad mår jag bra av att äta” och det har gjort sjukt stor skillnad. På min ork, mitt mående, mitt humör, min hy, min mage. Jag hade ALLTID magknip varje kväll förut då jag är känslig mot laktos och gluten men åt det ändå. Nu märker jag att när jag tar hand om min mage mer kan jag till och med äta en pizza då och då utan att få magknip, hurra!!

Jag vill inte fokusera så mycket på vad jag äter eftersom vi alla mår bra av olika saker utan bara dela att äta mer av det man mår bra av gör att man mår bättre. Inte så svårt att lista ut men för mig har det förändrat typ hela mitt liv och mående.

★ Säga NEJ! Jag har varit en JA-sägare så länge och varit rädd för att inte pleasa ALLA runtomkring mig. Det kommer såklart från att jag vuxit upp i en familj med mycket sjukdom där jag alltid gjorde vad jag kunde för att alla andra skulle må bra. Men den senaste tiden har jag fått till det där med att sätta gränser och faktiskt säga nej. Inte ställa upp på allt alla frågar mig om, vara schysst och göra gratisreklam åt alla som frågar mig konstant utan faktiskt sätta gränser både för mitt jobb och i mitt privatliv med förhållande och familj. Och det känns så jävla skönt!! Om vi ska kunna prioritera vårt mående måste vi lära oss att säga nej och ta tid för oss själva!

★ Promenader! Jag har varit sjukt osugen på att träna och varit på gymmet typ fem gånger i år… Jag har yogat en del men inte känner haft värsta sugen att yoga flera gånger i veckan. Promenera har helt klart varit min grej senaste tiden! Jag vet att alla är olika på den här punkten men jag har alltid varit en sån person så om jag mår dåligt så tar jag mig ut på en promenad i stället för att ligga på soffan. Jag har lixom ett behov att gå av min ångest. Men att gå gör jag också om jag mår bra eller är taggad för jag är helt övertygad om att rörelse ger rörelse. Och nu när det är vårsommar är det ju helt magsikt att vara utomhus i naturen. Och alltså naturen, jag har aldrig förut haft cravings för naturen men det har jag nu. Så trött på att ständigt vara i stan och andas dålig luft utan vill ut på landet och promendera i skogen. Därför jag nyss köpt en lägenhet utanför Söder, ska berätta mer om det snart 🙂 Summa kardemumma är rörelse och att vara i naturen helt klart två av nycklarna till mitt välmående.

 

Förutom dessa punkter så är mitt dagliga mantra att släppa mina prestationer och istället gå på hur jag känner mig – vad mår jag bra av? Det gäller antal timmar att sova, vad jag stoppar i mig, vad jag planerar in i kalendern, om jag ska röra på mig eller inte, det är min utgångspunkt nu. Mitt liv är för kort för att ha massa magknip, vara astrött, må dåligt och stressa för mycket. Jag vill må bra på alla plan, utan massa måsten som också är prestationer utan för att jag helt enkelt känner för det. Livet är en känsla och jag vill att den känslan ska kännas så bra som möjligt.

Vad mår du bra av?


22 kommentarer



22 kommentarer om “Min 6 bästa tips för att Feel Good just nu★”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Tack Josefin❤ Så bra och viktigt blogginlägg ❤ 😍❤💎💥💕
    Du är bäst Josefin ❤
    Kram malin ❤

    Svara
  • Tack för alla bra tips 🙏
    Jag mår bra av att vistas i naturen och att umgås med djur.
    Kram ❤️

    Svara
  • Låter underbart <3

    Svara
  • Tack för dina kloka ord och ämnen❤
    Själv vaknar jag alltid trött, kvittar Hur många timmar man sover.
    Kanske tags att kolla över min kost och stress i vardagen.
    För något konstigt är det.

    Svara
  • Ja låter bra <3 Finns så mycket energi att hämta i maten vi äter <3 🙂

    Svara
  • Guud vilket bra inlägg!! Tror att det kan inspirera många att stanna upp o känna efter, för det är sååå lätt att man glömmer bort det o bara kör på! Jag mår så himla bra av att röra på mig men behöver samtidigt väldigt mycket vila och meditation också. Har också varit en riktig godisråtta men har precis som du börjar fokusera mer på att äta bra o då blir jag automatiskt inte lika sugen på socker längre. Så känner igen mig i det du säger! KRAM o så härligt o höra att du mår bra där borta i LA o känner dig mindre stressad 🙂

    Svara
  • Tack snälla <3 <3

    Svara
  • Så bra inlägg, tack! 🌸🌈

    Svara
  • Åh vilka underbara tips – tusen tack – precis vad jag behövde läsa idag!
    Jag mår bra av att ta promenader med nån bra ljudbok eller podd i lurarna. Så härligt när det är stressigt och rensa huvudet från tankar som mal.
    Kram

    Svara
  • Tack för att du delar, <3 KRAM!

    Svara
  • Åh bästa Josefin! Vilket superinlägg <3
    Jag älskar att se bilder, videor och dina inlägg. Jag blir såååå inspirerad. Du ha fått mig att öppna upp mig för att orka och vilja göra nya saker. Samt att ha ett öppet sinne och faktiskt stå på sig för vad man gillar och tror på.
    Jag känner mig själv ganska vilsen när det gäller mig själv, jag känner att jag har dålig koll på vag jag behöver för att må bra.
    Jag ska verkligen testa att börja skriva och framför allt vad jag är tacksam över i livet samt nya mål jag vill uppnå.

    Men för att svara på din fråga så älskar jag och mår som bäst när jag får vara hemma och mysa och strosa runt och lyssna på musik. Men jag älskar framför allt att få vara i stallet tillsammans med min älskade häst Qulan.

    Många många kramar Hanna <3

    Svara
  • Tack snälla för att du delar och tack för din pepp <3 <3 <3 Heja dig! Kram

    Svara
  • Så himla bra tips! Jag blir så himla inspirerad av att ta hand om mig själv när jag läser dina inlägg. Jag har själv börjat dra ner på godsakerna och börjat tränat igen efter X antal års uppehåll. Och det känns sjukt bra!

    Jag har en fråga också gällande alkohol då jag har haft problem med alkohol en lång tid. Jag har verkligen inte haft några spärrar när jag druckit. Kört full och blivit tagen osv. Något jag ALDRIG skulle göra nykter. Detta är ju någonting jag mår sjukt dåligt över idag, och jag identifierar mig ju verkligen inte med den personen…

    Nu har jag äntligen förstått mina problem (vilket jag blånekade förr) och kommit till en punkt där jag inte dricker så ofta. Det händer väldigt sällan. Men när och om jag väl dricker så spårar jag ALLTID ur. På en heeeelt annan nivå. Jag vill på ett sätt sluta med alkoholen helt. Men en del av mig vill ju unna mig några glas vin ibland. (blir ju sällan några då)

    Vad skulle du ha får råd/tips till mig utifrån dina egna erfarenheter?

    MASSA KÄRLEK!

    Svara
  • Hej fina du och tack för att du delar med dig <3 Ang alkoholen så var det enda alternatvitet för mig att sluta dricka helt för jag kunde inte alls kontrollera det. Om du känner samma så skulle jag råda att göra det du också. Och jag kan lova att livet bara blir bättre <3 I min bok "idag är jag fri" har jag berättar hela min resa och delat med mig om hur jag gjort så läs den om du vill. Kan också tipsa om AA-möten som varit min rädding <3 KRAM!!!

    Svara
  • Hej Josefin ! Jag har en idé som kanske du kan ta upp i Monday mantra. Jag beundrar dig mycket för hur du har hållit uppe dina standards när det kommer till relationer i och med att du ger killar en chans men sen är du inte rädd för att släppa taget om det inte är rätt,som du pratat om i podden med vanja. Jag är lite tvärtom. Jag har svårt att gilla någon och har ganska höga murar men sen när jag väl gillar en person tillåter jag det mesta eftersom jag gillar den så mycket och han är så speciell så jag accepterar även sånt jag själv egentligen inte vill ha. Exempelvis har jag tidigare accepterat att killar ”inte vill ha en relation” men göra allt man gör i en relation. Men nu har jag gjort en stor förändring och gjort slut med en person första gången i mitt liv. Jag gillar honom jättemycket och hade precis vågat erkänna för mig själv att jag ska våga satsa på honom. Men så sa han att vi kan absolut vara exklusiva och fortsätta dejta, men han vill inte ha en relation och han känner inte mig tillräckligt för att vad som kär och ändra den tanken om att han inte vill ha en relation. Så jag gjorde slut eftersom jag behöver vara med någon som också vill lägga ner tid och energi på relationen. Hade det varit mig förut hade jag tänk vi dejtar och ser vad som händer. Men samtidigt ville jag ha 100% och kände inte att jag fick det. Jag vet att du blev tillsammans med Carl efter att ni slutade ses en tid innan. Även om det inte händer mig så inspireras jag av dig i mindsetet att let things go och sen kan de komma tillbaka i andra former. Om något inte är rätt NU måste man släppa det NU. Förstår du hur jag tänker? Jag har så svårt att släppa saker. Jag tror du är bra på att släppa relationer som inte är exakt vad man vill ha och lita på att det blir bra ändå. Nu när jag har varit stark och gjort det rätta är jag helt förstörd och gråter utan slut.

    Svara
  • Hej fina du och tack för att du delar. Ang relationer är det så himla indivuellt så det är så svårt att ge råd tycker jag men OM du kände ett behov att låta det gå så gjorde du det av rätt anledning. Och såklart kan det kännas jobbigt ändå. Även rätt slut kan vara jobbigt att ta. Men lita på att det kommer finnas något ännu bättre. Du förtjänar att få 100% så inte ens 99% räcker. Lita på det och påminn dig om det när det känns jobbigt igen <3 Våga vänta och våga lita på att det bästa inte ens hänt än <3 <3 <3 KRAM

    Svara
  • Asså Jossan vad jag älskar DINA INLÄGG!!!!!!!!! Tack för att du delar! Du hjälper många. Inklusive mig. TACK. ❤️

    Svara
  • <3

    Svara
  • Typ exakt samma som du! Känner igen mig väldigt mycket, spc det om naturen. Tyvärr har jag inte råd att flytta ut på landet men det är min stora dröm. Att följa årstidernas växlingar och naturens skiftningar på nära håll. (Vill knappt tänka på det för att jag mår så dåligt av att bo i lägenhet.. ) Försöker komma ut i skogen så ofta som möjligt för det mår jag toppen av! 🙂

    Svara
  • Älskardin blogg! men varifrån är batik-toppenifrån? <3

    Svara
  • Varifrån är batik-toppen? <3

    Svara
  • Topshop 🙂

    Svara