fbpx

9 tips för att komma igång med meditation

Innehåller annonslänkar

Veckans tema är meditation och meditation är ett riktigt LIFEHACK! Jag lovar, att få in meditation som en del av din dagliga rutin kommer att förändra ditt liv. Det hjälper mig så mycket att connecta med mig själv, vända blicken inåt och landa i mitt hjärta och min kropp i stället för att vara så mycket uppe i huvudet. För mig är meditation det mest effektiva sättet att vända mitt humör eller komma ut ur en spiral av tankar och känslor som inte gynnar mig. Av egen erfarenhet så vet jag att det kan vara lite (eller ganska mycket) svårt att få till sin meditationspractice så därför tänkte jag dela mina bästa meditationstips med er!

⋆ Guidad meditation
Även om jag har mediterat regelbundet under många år nu så tycker jag fortfarande att det blir både lättare och går snabbare att “komma in” i meditationen när jag gör en guidad meditation. Är du relativt ny på det här med att meditera är det verkligen ett bra tips att testa guidad meditation eller att gå en meditationskurs. Min tanke med min egen kurs “Meditation för nybörjare” är just att göra det enklare att få in meditation som en daglig vana för att leva ett mindre stressat och mer närvarande liv. Tips! Missa inte att du just nu får 10% rabatt på kursen om du anger koden LIFEHACK här.

⋆ Meditera med kristaller
Jag använder ju kristaller till ganska mycket, men ska du bara använda dem till en sak så är det just det här! För mig hjälper det så mycket att hålla kristaller i händerna när jag mediterar för att hålla mitt fokus nära och inte följa med tankarna som kommer. De hjälper mig också att tune in på rätt frekvens så att jag kommer ännu djupare i meditationen. Ett riktigt bra tips om du tycker att det är svårt att bara sitta rakt upp och ner när du mediterar!

⋆ Kort meditation varje dag 
En sak som jag vet att många gör och som gör det lite svårare att få till den där dagliga meditationsrutinen är att sätta ambitionsnivån lite för högt. Har du inte mediterat så mycket tidigare så är chanserna ganska små att du från en dag till en annan kommer känna dig motiverat att sätta dig och meditera en halvtimme, timme om dagen. Därför är mitt tips att köra en kort meditation varje dag, det är mycket viktigare att du sätter dig ner och tar några minuter varje dag än att du får till en lång meditation någon gång i veckan. Just kontinuiteten i att faktiskt göra det varje dag så att det blir en ny vana har så stor effekt. Så, hellre lite oftare och lite kortare än sällan men länge. You can do it!

⋆ Meditera på morgonen så det blir av och sätter tonen för dagen
Just för att du ska få till den där nya vanan och få in det i din dagliga rutin så är mitt tips att meditera direkt på morgonen. Det finns många fördelar med att meditera på morgonen, dels så är det lättare att hamna i ett meditativt tillstånd innan hjärnan har börjat ta in alla intryck vi får under dagen men det är också ett perfekt sätt att sätta tonen för dagen. Dessutom gör du dig direkt av med risken att du skjuter upp det hela dagen så att det till slut kanske inte blir av, så se till att få det gjort direkt på morgonen!

⋆ Get it off you brain 
Här kommer ett sjukt bra meditationshack: Get it off your brain! Det här är en sak som jag har börjat med på senare tid och som är så sjukt effektivt. Innan jag ska börjar meditera så tar jag min skrivbok och skriver när allt jag tänker på, allt jag har på hjärnan just nu. När jag väl har skrivit ner det och fått ut det så känner jag mig mycket klarare i huvudet och mitt monkey mind kan hålla sig lite lugnare under meditationen för att jag redan har fått ut allt det här som jag annars hade suttit och tänkt på. SÅ bra! Jag brukar använda en vanlig skrivbok men tycker du att det känns svårt att komma igång med skrivandet och behöver lite guidning så är en reflektionsbok som den här eller den här ett bra knep.

⋆ Klä dig bekvämt
Det här kanske låter självklart men är faktiskt en ganska viktig punkt. För att du ska kunna slappna av och verkligen vara närvarande i din meditation så är det viktigt att du känner dig bekväm. Ta på dig någonting som du tycker är skönt och känner dig bekväm i så att du inte sitter och störs av jeanssömmar som skaver eller en topp som sitter för tight. Se till att du är tillräckligt varm också, man kan bli lite kall under meditationen när musklerna börjar slappna av så ha gärna en mysig tröja, strumpor eller en skön filt nära dig under tiden du mediterar. Tips! Här har jag länkat några sköna plagg som jag gärna hade mediterat i.

⋆ Meditationskudde
Ett annat tips på samma tema är en meditationskudde. Jag sitter ALLTID på min meditationskudde när jag mediterar och det hjälper mig sitta bekvämt och samtidigt sitta rak i ryggen så att jag kan låta andetaget flöda fritt längst hela ryggraden. Även om vi sitter bekvämt under en meditation så vill vi komma ihåg att sträcka på ryggen och slappna av i axlarna. Det funkar såklart att sitta på en sittpuff, vanlig kudde eller en ihopvikt filt också, men en meditationskudde som den här eller den här är lagom hård och ger bra stöd.


⋆ Tänd doftljus 
Jag tänder alltid ljus för att komma i rätt stämning, det ger mig så mycket lugn. Jag tycker också att det är härligt att ha ett och samma ljus i mitt ritualspace, där jag oftast sitter och mediterar, för då hjälper doften mig också att komma i rätt stämning snabbare eftersom det alltid doftar likadant och doften då påminner mig om den känslan jag brukar ha när jag gör min morgonritual eller meditation. Se till att du använder ett ljus som är miljövänligt och fritt från tillsatser så att du inte sitter och andas in några dåligt ämnen. Tips på giftfria doftljus här, här (lyx!) och här.

⋆ Eteriska oljor
Ni har säkert hört mig prata om oljor innan men det är ett så härligt sätt att se till att alla sinnen kommer i rätt stämning. På morgonen använder jag gärna en pepparmintolja för att väcka alla sinnen och på kvällen använder jag en lavendelolja eller liknande som har en väldigt lugnande och avslappnande effekt. Så härligt!

⋆ Soul Work
Jag har skrivit mycket om meditation i min bok Soul Work och där ger jag också en massa bra tips, så vill du ha mer inspiration om meditation och andra verktyg för att leva mer i kontakt med dig själv och ditt innersta jag för ett mer närvarande liv så tycker jag att du ska klicka hem den här. Den handlar mycket om att ta tillbaka din power, stärka kärleken till dig själv och manifestera dina drömmar. Jag är så glad över att ha skrivit den här boken och så otroligt tacksam över all positiv feedback jag har fått av folk som uppskattar den och upplever att den hjälper dem.

Känner du dig stressad och har många tankar som snurrar hela tiden? Känner du att meditation hade kunnat vara något för dig men du vet inte hur du ska komma igång? I min onlinekurs “Meditationskurs för nybörjare” så hjälper jag dig få in meditation som en del i din dagliga rutin för ett mindre stressat och mer närvarande liv. Läs mer om kursen här!

Med koden LIFEHACK får du just nu 10% rabatt på kursen!

LOVE Josefin

2 reaktioner på ”9 tips för att komma igång med meditation”

  1. Så bra skrevet 😍!!! Jeg har det ikke helt topp om dagen, og da hjelper det å lese/se på dine innlegg i sosiale medier. Det gjør at jeg føler meg bedre og jeg blir motivert til å jobbe med meg selv, og starte veien til mitt drømliv. Jeg har kjøpt boken din Soul Work som jeg gleder meg til å starte på!
    Og; endelig er monday mantra tilbake!!! I love it🥰!!! Jeg hørte på avsnittet i dag, så sykt bra!!! Takk for at du sprer glede, inspirasjon og motivasjon!!! Takk!!!
    Ønsker deg en fin uke☀️🌸!!

    1. Wow så kul att höra! Tack 😍 Jag hoppas att du gillar boken också och att den kan ge dig lite inspiration. Du förtjänar att leva ditt drömliv! Tack fina du för att du delar med dig 🙏🏼 Ha en magisk helg! 💫

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *