fbpx

Tips för en härlig kvällsrutin

Sömn är ett väldigt hett ämne för mig just nu på flera olika plan. Dels så pratar vi om sömn i min utbildning just nu och hur otroligt viktigt sömnen är för kroppens egna återhämtningssystem och för vårt välmående. Sen är ju sömn (eller bristen på sömn) ett ganska stort fokus som småbarnsförälder också hehe.

Jag vet att det är fler än jag som kämpar lite med sömnen så jag tänkte dela några riktigt bra tips som jag brukar göra för att komma ner i varv och ha lättare att somna på kvällen.

Inga skärmar sista timmen
Det blå skärmljuset från våra telefoner, datorer och tv-skärmar ställer verkligen till det för vår interna dygnsrytm så jag försöker att vara skärmfri minst en timme innan jag ska lägga mig. Tips är att unna dig en lång stund i badrummet för att göra din kvällsrutin med lite extra kärlek eller gör en lugn yoga för att komma ner i varv.

Lägg bort telefonen och läs en bok
Jag älskar att läsa innan jag går och lägger mig och gör det nästan varje kväll. Det är en så mysig rutin som gör mig skönt trött och redo för sängen. Just nu läser jag Heart Minded, helt klart en bok jag rekommenderar!

Morgonrock | Lakanset linne | Bok Soul Work | Sovmask | Tofflor | DiffuserPyjamasset

Öppna upp för frisk luft och svalt sovrum
En stund innan jag ska sova så öppnar jag alltid dörren till vårt sovrum för att vädra ut sovrummet, få in frisk luft och sänka temperaturen i rummet så att det är svalt och skönt när vi går och lägger oss. Att ha det svalt och mörkt är A och O när det kommer till sömn!

Diffuser med lugnande olja
Ni vet ju redan att jag älskar min diffuser och jag kör alltid igång den med lugnande lavendelolja på kvällen en stund innan jag ska gå och lägga mig. När jag sen kommer tillbaka in i sovrummet igen är det lika avkopplande som ett spa. TIPS! Med koden JOSEFIN15 får du 15% rabatt på mina favoritdiffusers och oljor från Volant via den här länken.

Lägg dig med benen upp mot väggen
En annan sak jag älskar att göra på kvällarna är att ligga en stund med benen upp mot väggen. Det är så skönt efter att ha varit uppe på benen en hel dag att låta flödet byta håll ett tag och inom yogan sägs den här positionen ha en massa hälsofördelar som bl a att lugna sinnet.

Ashwagandha + magnesium varje kväll 
Jag tar kosttillskotten Magnesium och Ashwagandha varje kväll och det har varit en game changer för mig. Magnesium hjälper kroppen att slappna av och är superbra om du kan känna att det kryper i kroppen eller har “restless legs” när du ska sova. Ashwagandha är så bra mot stress och har gjort att jag generellt känner mig mindre stressad. Det kan också hjälpa mot ångest eller om du känner dig orolig när du ska sova.

En kopp te men inte för tätt inpå sovdags 
Det rekommenderas inte att äta eller dricka för tätt inpå att vi ska gå och lägga oss, men en god kopp te för att komma ner i varv och landa på kvällen ett par timmar innan sovdags är alltid en bra idé och jag dricker alltid en kopp te efter maten.

Har du några bra tips att göra på kvällen för att sova bättre? Dela gärna! Den här mamman behöver alla tips hon kan få 🤪

LOVE Josefin

4 reaktioner på ”Tips för en härlig kvällsrutin”

  1. CBD-olja från MANTLE rekommenderas starkt.
    Har hjälpt mig oerhört för att komma till ro och sova bättre!
    Perfekt för alla nyblivna mammor <3

  2. Då jag lidit att svåra sömnproblem i flera år, kopplat till ångest och depressioner så har jag nog testat de mesta. Både receptbelagt och inte, men min räddning är verkligen Melatonin. Finns både i receptfria “naturläkemedel” såsom GABA och liknande. Jag behöver tyvärr använda mig av den receptbelagda utan förmån, men det är det verkligen värt. Sömn är verkligen viktigt för att man ska må bra.

    1. Tack för ditt tips! Ja sömn är verkligen så viktigt. Hoppas att dina sömnproblem blir bättre 💫

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *